Brunnsparken

I går va jag i Brunnsparken och dansade till Wahlströms. En så jädrans kul kväll! Jag har lite funderingar som jag filat på länge nu. Jag tycker det är himla intressant att höra vad som gör att dansare åker till vissa ställen och till vissa band. Jag förstår mer och mer att det ofta inte handlar om banden i sig. Det handlar i största utsträckning om vilka andra som kommer och dansar. Fick bland annat höra att Skultuna utanför Västerås är perfekt, för dit kommer folk från Stockholm, Norrköping, Örebro och Dalarna (hmm, undrar om någon tror att Dalarna är en stad). Låter bra, där vill jag spela!
Frågan som jag då ställer mig är så klart, vad ska jag göra för att folket som drar folk ska komma och dansa till oss. Jag märker att vi har det så i vissa delar av Sverige, men inte överallt. Vad har vi gjort för annorlunda i de delarna av landet där det går bättre för oss. Det är en nöt att knäcka.
Jag tycker det är skitkul att dansa, men jag åker till bandet och inte till visst folk. Och jag tror att det finns ett gäng människor som tänker som jag.
Wahlströms va bra som vanligt. Brunnsparken bjöd på trevligt bemötande och god fika. Killarna jag dansade med gav mig mysiga och roliga danser.
Min dröm om att spela i Brunnsparken lever vidare!
/Sångerskan

Kommentarer
Postat av: Svemicke

Det där med vad som drar folk är väl individuellt?



Jag som du åker dit för bandets skull. Jag personligen betalar hellre 150 kr för att se Thorleifs än Trivs me' Brogrens till exempel.



Sedan är det väl så att det är ställena som väljer banden och inte tvärtom? Jo, man kan ju bojkotta vissa ställen förstås, men du får väl ut och känna av atmosfären på de olika ställena?



Folk som kommer för folket kommer nog också för bandet som spelar. Är det ett band de är osäkra på, kommer de inte. Vi hade till exempel bra tryck på hållplatsen vid Borås folkets park alldeles för tidigt en gång när ett av banden från Dansbandskampen tidigare år var där. "Fy fan! Vi brukar gå dit nästan varje helg, men kommer det bandet hit igen så stannar vi hemma!" sa de. De åkte hem tidigare.



Det är nog mycket som spelar in och avgör. Svårt det där. Det är trots allt individuellt tänkande och det varierar från person till person. En tycker det är jättebra och en annan tycker det är skit.



Vi hade ett 60-talsband på en av våra festivaler. Det var nästintill folktomt på dansgolvet och det var först när vi sa åt dem att byta stil eller packa ihop som folket kom. De bytte nämligen stil och körde vanlig dansmusik istället för rockcovers från 60-talet. Så funkade det där. I Norrland hade det kanske funkat tvärtom. Det är väl bara att fråga arrangörerna vad folk brukar vilja höra? Mitt tips.

2011-04-06 @ 21:54:51
URL: http://svemickedansband.blogspot.com
Postat av: Lotten

Tack Svemicke för denna långa kommentar!

Självklart är det ställena (och deras dansare) som väljer banden. Men vi som band har många mål, bland annat har vi en lista över ställen som vi skulle vilja spela på!



Jag är ofta ute och känner på atmosfären, pratar med många människor om just dans, dansställen, band osv. Detta är ju väldigt intressant och lärorikt!



Ofta vet arrangören mycket väl va det är för band de har bokat, och arrangören känner sina besökare och vet vad de vill dansa till. Alltså bokar de ofta inte ett 60-talsband om de har en publik som vill dansa. Då bokas ett dansband.



Självklart läser vi av publiken, men vi ändrar aldrig vår grej! Arrangören har bokat oss för att vi är vi, och för att de tror att publiken vill höra oss :)



Tänk så kul och spännande sånt här är!

2011-04-08 @ 11:35:36
URL: http://divinelotten.blogg.se/
Postat av: Tixe

Jag förstår vad du menar med att det är folket som drar mer än bandet på ett sätt, och tänker nog så jag med. Jag går ut för att dansa, mer än för att lyssna på musiken. Bra musik men utan bra dansare är ju snarare frustrerande, däremot kan jag stå ut med att det inte är min favoritmusik om det innebär att jag får dansa med duktiga killar.



Jag tror det bästa som relativt nytt band är att försöka vara med på nonstopdanser ihop med populära band som drar den publiken man vill ha. Malung tex måste ju vara perfekt, det var där jag upptäckte er.



Konkreta tips vore väl att synas mycket på t ex Dansmaffian och Facebook, och att lägga upp foton från danskvällar på er hemsida (om man inte känner till er och går in där så kan man då se vad det är för typ av folk som brukar dansa till er, kanske t o m se folk man känner). Det är en ganska trist trend det där, att folk bara åker på "säkra kort", men så är det tyvärr. Så ni får se till att bli ett sådant! ;)

2011-04-11 @ 12:43:30
URL: http://tixe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0